Svátek má: Stanislav

Byznys

Velikost textu:

Petr Dufek: Evropský automobilový trh se odráží ode dna

Petr Dufek: Evropský automobilový trh se odráží ode dna

Automobilový průmysl je i nadále pod tlakem, a to nejenom kvůli nedostatku komponent, který srazil například tuzemskou výrobu už v prvních dvou měsících o téměř 14 %.

Petr Dufek, analytik ČSOB
17. dubna 2021 - 09:30

Dalším důvodem omezujícím prostor pro zvýšení produkce byla doposud slabá poptávka, respektive prodej omezený různými restrikcemi napříč evropským trhem. Jak už to vypadá z posledních statistik, to nejhorší má trh s osobními automobily za sebou.

Podle březnových čísel zveřejněných dnes ráno se počet nově registrovaných aut v EU konečně přehoupnul přes hranici 1 milionů kusů, a tak se situace na trhu začíná vracet k normálu. Meziroční nárůst vypadá impozantně (+87,3 %), avšak nelze si nevšimnout extrémně nízkého srovnávacího základu z loňska, kdy evropské země poprvé začaly uplatňovat lockdown. V každém případě samotné březnové číslo překlopilo čtvrtletní výsledek automobilového trhu do plusu, a tak za první tři měsíce se celý trh zvedl o 3,2 % a prodalo se tak více než 2,5 mil. vozů. Nicméně i v tomto případě sehrálo nemalou roli „kouzlo“ nízkého základu, neboť loni touto dobou trh padal o čtvrtinu.

A zvlášť zajímavý pak bude z tohoto pohledu dubnový nárůst, který se bude počítat z minim loňského dubna, kdy trh propadl o téměř 80 %. Proto spíše než tempa prodejů, bude lepší dál sledovat samotné počty aut, neboť navzdory dvouciferným nárůstům, které nás čekají i v dalších minimálně třech měsících, je cesta ode dna přece jen ještě dlouhá.



S dalším uvolněním restrikcí lze očekávat vyšší zájem o nová auta, který bude odrážet odloženou poptávku i nastupující konjunkturu ekonomiky. Přichází sice později, než se čekalo, avšak automobilový průmysl bude stejně muset v první řadě vyřešit problém s chybějícími čipy, aby poptávku dokázal uspokojit. Proto by ani v dalších měsících neměl překvapovat kontrast mezi vysokými zakázkami a slabší výrobou, která bude důsledkem tohoto nesouladu. A jak spekulují některá zahraniční média, zřejmě nepůjde o problém krátkodobý a je vůbec otázkou, zda se jej podaří vyřešit ještě v letošním roce. Limitovaná výroba spolu se zvyšujícími se požadavky na zavádění dalších bezpečnostních prvků plus „zelené“ pokuty budou vytvářet tlak na zvyšování cen nových vozů. A jak už naznačil komentář statistického úřadu k březnové inflaci, jen v ČR byly ceny aut o 9,3 % výše než loni.

(rp,prvnizpravy.cz,foto:arch.)



Kurzy

0.00 
0.00 
0.00 
0.00 
0.00 

Akcie

NWR
0.1
AAA Auto
24
CETV
104.6
ČEZ
602
ECM
25.5
ERSTE GROUP BANK A
788
FORTUNA
194.5
KITD
5.2
KOMERČNÍ BANKA
660
NWR
272
ORCO GROUP
12.4
PFNONWOVENS
832
PHILIP MORRIS ČR A
14680
O2 C.R.
266
UNIPETROL
382.5
VIG
583